Karthi­ka Naïr is the author of Bear­ings (Harper­Collins India, 2009) a poet­ry col­lec­tion; DESH: Mem­o­ries, inher­it­ed, bor­rowed, invent­ed (MC2, Greno­ble, 2013), a dance diary; and The Hon­ey Hunter/ Le Tigre de Miel, a children’s book illus­trat­ed by Joëlle Jolivet (Young Zubaan, India, and Edi­tions Héli­um, France, 2013). She was also prin­ci­pal scriptwriter of DESH, chore­o­g­ra­ph­er Akram Khan’s 2012 Olivi­er Award-win­ning dance pro­duc­tion. In her résumé as dance pro­duc­er and cura­tor, one finds men­tion of Sidi Lar­bi Cherkaoui, Damien Jalet, Käfig/Mourad Mer­zou­ki, the Lou­vre, Equi­lib­rio Fes­ti­val in Rome, the Shaolin Tem­ple, mis­ad­ven­tures with nin­ja swords and pachy­derms, among oth­ers, many of which find their way willy-nil­ly into her poetry.

 

Karthi­ka Naïr est l’au­teur du recueil de poésie Bear­ings (Harper­Collins, Inde, 2009), du car­net de créa­tion DESH: Mem­o­ries, inher­it­ed, bor­rowed, invent­ed (MC2, Greno­ble, 2013) et d’un livre pour enfants Le Tigre de Miel / The Hon­ey Hunter, illus­tré par Joëlle Jolivet (Edi­tions Héli­um, France avec Young Zubaan, Inde, 2013). Elle a été égale­ment la scé­nar­iste prin­ci­pale de DESH, le solo célèbre du choré­graphe et inter­prète bri­tano-bangladais Akram Khan. Pro­duc­trice et pro­gram­ma­trice de danse, elle a notam­ment col­laboré avec Sidi Lar­bi Cherkaoui, Damien Jalet et Mourad Mer­zou­ki. Son CV porte les men­tions intri­g­antes du tem­ple Shaolin et du Lou­vre, les mésaven­tures avec des épées nin­j­ja et des pachy­der­mes, entre autres, qui se retrou­vent évidem­ment dans sa poésie.

image_pdfimage_print